Paradisfruns Vardag och Fest

tisdag 24 maj 2016

Virkade överdrag till kabeltrummorna

Jag har ett par kabetrummor i trädgården som jag brukar ställa blomarrangemang på. I år så tyckte jag att de såg så himla trista ut så jag tänkte...va sjutton... snygga virkade överdrag på de här kommer att göra susen. Jag gillar ju Mandala så jag kör på det konceptet även här. Jag började att följa ett mönster från By Petra (någotsånär i alla fall) Efter varv 16 har jag hittat på mitt eget mönster. Mina kabeltrummor är ca 61 cm i diameter så det behövdes ett antal fler varv. Mönstret är på engelska och virktermerna också engelska, jag är van med amerikanska termer så jag fick verkligen tänka till. Jag har för första gången använt garnet Drops You 7 8/4 bomull. Ja, det funkar men blir nog ingen favorit, jag vill ha mer lyster. Jag köpte på mig en massa nystan för (om jag minns rätt) 10 kr per nystan tidigt i våras. Virknålssttorlek? jag använde 3.5.

Här är min fortsättning på mönstret i alla fall:
V.17 6 lm, hoppa över 2 maskor, *1 st, 3 lm, hoppa över 2 maskor* Upprepa * - * varvet runt.
V.18 3 lm, 2 st i samma lmb, *1 lm, 3 st i nästa lmb* Upprepa * - * varvet runt.
V.19 Lika som varv 18.
V.20 Lika som varv 18.
V.21 Lika som varv 18.
V.22 Lika som varv 18.
V.23 1 st i varje maska även i lmb, varvet runt.
V.24 Lika som varv 17.
V.25 Lika som varv 18.
V.26 Lika som varv 18.
V.27 Lika som varv 18.
V.28 Lika som varv 18.
V.29 Lika som varv 18.
V.30 Lika som varv 18.
V.31 Lika som varv 18.
V.32 Lika som varv 18.

Jag virkade även en lång remsa med luftmaskor, 400 lm som jag trädde i på yttersta varvet. Detta för att jag skulle kunna dra åt och knyta fast på kabeltrumman.

Det första överdraget är klart... så nu är det bara att sätta fart med nästa :)


Tjingeling
Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar