Paradisfruns Vardag och Fest

måndag 25 maj 2015

Virka tufft överdrag till dragkroken

En dragkrok är inte den snyggaste detaljen på bilen. Men nu har jag kommit på ett sätt att få den roligare, snyggare och fräckare. Jag har naturligtvis virkat ett överdrag. Garnet är som vanligt Catania och virknål 2,5. Mönstret är mitt eget och det bjuder jag på här. Jag är ingen bra mönsterskrivare, men det vet ni ju redan.
Jag har valt att göra ränder med svart, rosa och grönt. Satte fast ett par blommor också.

Virka 40 lm (omkretsen blir då 18 cm). Slut till en ring.
V.1  2 lm (1:a hst), Virka 39 hst i ringen, sm i 2:a lm. (40 hst)
V.2  3 lm, hoppa öve 1 maska, *1 hst i nästa maska, 1 lm*. Upprepa *-*. Sm i 2: lm i början på varvet.
V.3  Sm fram till lmb, 2 lm (1:a hst), 1 hst i lmb, 2 hst i varje lmb varvet ut. Sm i 2:a lm i början på varvet.
V.4  2 lm (1:a hst), 1 hst i varje maska varvet ut, sm i 2:a lm i början på varvet.
V.5  2 lm (1:a hst), 1 hst i varje maska varvet ut, sm i 2:a lm i början på varvet.
V.6  3 lm, hoppa öve 1 maska, *1 hst i nästa maska, 1 lm*. Upprepa *-*. Sm i 2: lm i början på varvet.
V.7  Sm fram till lmb, 2 lm (1:a hst), 1 hst i lmb, 2 hst i varje lmb varvet ut. Sm i 2:a lm i början på varvet.
V.8  2 lm (1:a hst), 1 hst i varje maska varvet ut, sm i 2:a lm i början på varvet.
V.9  2 lm (1:a hst), 1 hst i varje maska varvet ut, sm i 2:a lm i början på varvet.
V.10 *2 st, 2 st ihop*, upprepa *-* varvet ut, sm i 1:a st.
V.11 *1 st, 2 st ihop*, upprepa varvet ut, sm i 1:a st.
V.12 2 st ihop varvet runt, sm i 1:a st.
V.13 2 fm ihop varvet runt, sm i 1:a fm.

Dra tråden igenom maskorna och fäst den ordentligt.

Blomma:
Virka 5 lm, slut till en ring. *3lm, 2 st, 3 lm, 1 sm* i ringen. Upprepa *-* tills du har 5 blomblad.

Nu kanske grannarna får se upp, titta lite extra, man vet aldrig vad som kan sitta på deras dragkrok i fortsättningen.

Tjingeling
Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar