Paradisfruns Vardag och Fest

måndag 15 maj 2017

Virka en disktrasa

När jag skrotade omkring i mina garngömmor så hittade jag på ett garn som jag köpte förra året när jag var i USA. På Michaels Art's & Craft's hade de ett 100 % bomullsgarn son heter Sugar'n Cream. Superhärligt att virka med. På insidan på garnets banderoll fanns de olika mönster, bland annat på disktrasor.
Nu blev jag sugen på att göra några disktrasor igen, kan vara bra att ha som gåbortpresenter. Eller som jag nu har gjort, gett dem till mina fina barn och deras sambos.


Den här gången använde jag inget speciellt mönster utan jag ville ha en "våfflad" disktrasa.

Garn: Sugar'n Cream 100 % bomull
Virknål: 4Storlek: ca 20 cm x 20 cm
Lägg upp 40 lm


Relst fr = Reliefstolpe framifrån. Ett garnomslag. För in nålen framifrån och sen bakom avsedd maska, sen   fram igen, gör ett garnomslag, dra garnet till framsidan igen, gör ett   garnomslag, dra garnet genom maskan, gör ett   garnomslag, dra garnet   genom 2 maskor på nålen, gör ett garnomslag och dra garnet genom de   2 sista maskorna på nålen.


V.1 1 st i 3:e maskan från nålen. Virka sedan 1 st i varje maska varvet ut, vänd (38).

V.2 3 lm (räknas som.1:a st), 1 st i nästa maska, 1 relst fr runt vardera nästa 2 maskor, *1 st i vardera nästa 2 maskor, 1 relst fr runt vardera nästa 2 maskor* upprepa *-* varvet ut, vänd
Upprepa varv 2 tills disktrasan är fyrkantig.



Virka 1 varv med fm runt disktrasan för att få en stadigare kant.
Jag har sytt fast små dekorationer i ena hörnet. Dessa köpte jag på Sy & Hanverksfestivalen i höstas. Blir lite extra piffigt tycker jag.

Tjingeling
Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar