Paradisfruns Vardag och Fest

måndag 7 januari 2019

Piffa burklocken

Jag brukar spara på glasburkar som jag sen använder till t ex sylt. Igår kokade jag lingonsylt, hällde upp sylten i glasburkarna, precis som jag alltid gör. När jag står där så tänker jag vad tråkiga burkarna ser ut. Jag har ett skafferi som jag går in i, så det är ju trevligt om det är snyggt därinne. Fram med garn och virknål och sen satte jag igång att virka hättor till burklocken. Jag skrev mönstret samtidigt.
Det gick så fort att göra och snyggt blev det.

Här kommer årets första mönster från mig 😃

Hätta till burkar

Passar till lock med 8 cm i diameter.
Tilda Bomullsgarn 8/4
Virknål 3
Korsad maska - Hoppa över nästa maska, 1 st i nästa maska, 1 st i den maskan du hoppade över. Det betyder att 2:a maskan görs över det 1:a och på så sätt formar ett kryss.
Gör en magisk ring
1.       Virka 6 fm i ringen, dra åt så att hålet försvinner. (6)
2.       Virka 2 fm i varje maska varvet runt. (12)
3.       Virka 1 fm, 2 fm i nästa. Upprepa varvet ut. (18)
4.       Virka 2 fm, 2 fm i nästa. Upprepa varvet ut. (24)
5.       Virka 3 fm, 2 fm i nästa. Upprepa varvet ut. (30)
6.       Virka 4 fm, 2 fm i nästa. Upprepa varvet ut. (36)
7.       Virka 5 fm, 2 fm i nästa. Upprepa varvet ut. (42)
8.       Virka 6 fm, 2 fm i nästa. Upprepa varvet ut. (48)
9.       Virka 7 fm, 2 fm i nästa. Upprepa varvet ut. (54)
10.   Virka 8 fm, 2 fm i nästa. Upprepa varvet ut. (60)
11.   Virka 9 fm, 2 fm i nästa. Upprepa varvet ut. (66)
12.   Virka 10 fm, 2 fm i nästa. Upprepa varvet ut. (72)
13.   Virka 1 fm i bakre maskbåge i varje maska varvet ut. (72)
14.   Virka 1 fm i varje maska varvet ut. (72)
15.   Virka korsade st varvet ut. (72)
16.   Virka 1 fm i varje maska varvet ut. (72)
Ta av garnet och fäst trådarna
Virka en 60 cm lång luftmaskremsa. Trä i den på varvet med korsade stolparna. Fäst en pärla i varje ände.
  

Mönstret och därmed alla rättigheter tillhör mig, Anneli Moberg. Jag blir väldigt glad om du länkar till mig om du använder mitt mönster på http://paradisfrunsblogg.blogspot.se/ eller https://www.facebook.com/paradisfrun/ eller paradisfrunvirkar på Instagram.

Tjingeling
Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar